Mediatiimitoiminta

Raisa Laukkanen
Yhteisötuottaja / YKÄ
3.6.2013

Hyväksi todettuja käytännön esimerkkejä Mediatiimitoiminnasta

Mediatiimi on koulun omaan viestintään erikoistunut oppilastiimi, jonka tehtävänä on toimia iskuryhmänä aina siellä missä tarvitaan mediaosaamista. Yhteisöllisyys, koulu ja älykkäät palvelut -hankkeessa on seurattu olemassaolevaa toimintaa kouluissa ja käynnistetty uusia ryhmiä innostuneisiin kouluihin.

Tässä esittelyssä muutama käytännössä testattu esimerkki siitä, miten eri tavoin mediatiimi voi toimia osana koulun arkea. Kuvauksen lisäksi listassa on mainittu jokaisen mallin hyvät puolet ja haasteet omaan koulun soveltuvan mallin löytämisen helpottamiseksi.

Kaikissa malleissa mediatiimin tärkein tehtävä on toimia koulun tapahtumissa toimittajina ja kuvaajina, sekä tuottaa taltioimastaan materiaalista lehtijuttuja ja videoita kaikkien yhteiseen käyttöön. Opettajille on tarjolla asianmukaista koulutusta Mediakeskuksen monipuolisilla kursseilla.

  1. 1.      Valinnaisainemalli:

Yläasteikäisille yksi vaihtoehto on valinnaisaine, esimerkiksi valinnainen tietotekniikan tai kuvataiteen kurssi, jonka painotuksena on media. Ryhmä voi nimettyjen viikkotuntien aikana opiskella ennakkosuunnittelun, kuvauksen ja leikkauksen perusteita opettajan johdolla.

Hyvät puolet: Ryhmällä on lukujärjestykseen kirjatut tapaamiset ja paljon aikaa asioiden syvälliselle opettelulle.

Haasteet: Toiminnassa ei sellaisenaan jatkuvuutta, koska ryhmä vaihtuu vuosittain. Koulun tapahtumien tallentamiseen käytetyt tunnit täytyy hyväksilukea viikkotunneissa.

  1. 2.      Iskuryhmämalli: välitunti- tai kerhotoimintaa

Eri luokkien oppilaista, esimerkiksi 4. ja 5. luokan oppilaista kootaan 4-8 oppilaan mediatiimi avoimella haulla. Mediatiimi opettelee laitteiston käytön muutaman koulunjälkeisen tapaamiskerran aikana. Sen jälkeen ryhmä voi  tavata toisiaan säännöllisesti esimerkiksi välitunneilla. Mediatiimitoimintaa voi myös syventää jatkamalla sitä säännöllisenä iltapäiväkerhona esimerkiksi 5-10 tapaamiskerran muodossa, jolloin vastuuopettaja saa työtunneistaan korvauksen ja ryhmä lisää aikaa asoiden opettelulle. Välituntimallin keskeisenä elementtinä on jatkuvuus, eli uudet ja vanhat mediatiimiläiset ovat ryhmässä lomittain ja opettavat samalla toisiaan.

Hyvät puolet: Eri luokan oppilaista koostuva ryhmä lisää ikäluokkien välistä kanssakäymistä. Jatkuvuuden mahdollisuus, jos toimintaan otetaan uusia oppilaita niin että edelliset voivat opettaa toisiaan.

Haasteet: Malli vaatii vastuuopettajalta aktiivista otetta. Mediatiimitoimintaan pääsee osalliseksi vain pieni määrä oppilaita kerrallaan.

  1. 3.      Oppituntimalli: Oppiaineeseen sisällytetty mediaopetus

Mediatiimitoimintaa on mahdollista toteuttaa myös laajemmalle oppilasjoukolla, jos se integroidaan osaksi muuta opetusta. Esimerkiksi äidinkielen tunneilla voi toteuttaa kuukauden ajan yhteen aiheeseen keskittyvän mediajakson, jossa koko luokka harjoittelee yhdessä erilaisten mediatuotteiden tekemistä. Esimerkkinä oppituntisarja, jossa tutustutaan uutiseen. Luokka toteuttaa oppituntien aikana uutisia lehteen, radioon, televisioon ja verkkosivulle, ja samalla tutustutaan uutisen syntyprosessiin, merkitykseen ja rooliin ihmisten arkisessa mediankäytössä.  Oppituntimalli on mediakasvatuksellista toimintaa, jonka voi sisällyttää esimerkiksi äidinkielen, kuvataiteen, historian, yhteiskuntaopin, biologian, maantiedon ja uskonnon opetukseen.

Hyvät puolet: Ajankäyttö on hallinnassa, koska toiminta tapahtuu oppituntien aikana ja samalla voi opettaa kahta asiaa yhtä aikaa, oppiaineen sisältöä ja mediataitoja. Suurempi määrä oppilaita pääsee osalliseksi toimintaan.

Haasteet: Vaatii opettajalta hieman enemmän ennakkosuunnittelua.

  1. 4.      Luokkamalli: Koko luokka mediatiiminä

Myös yksi luokkaryhmä voi toimia mediatiiminä vuorotellen. Mediatiimiksi nimetty luokka opettelee opettajan johdolla erilaisia mediataitoja eri oppituntien aikana. Mediatiimivuoro vaihtuu muutaman kuukauden tai puolen vuoden välein, ja edellinen luokka voi opettaa seuraavaa luokkaa.  Tällainen malli toimii hyvin, jos koululla on jokin oma viestintäkanava, kuten verkkolehti. Mediatiiminä toimiva luokka on käytännössä päätoimitusryhmä, joka vastaa siitä että lehteen tuotetaan uusia sisältöjä.

Hyvät puolet: Ajankäyttö on hallinnassa, koska toiminta tapahtuu oppituntien aikana. Oppilaiden välinen kanssakäyminen lisääntyy, koska oppilaat opettavat toisiaan. Luokalla on aikaa perehtyä asiaan, ja opetella tekniikkaa rauhassa. Suurempi määrä oppilaita pääsee osalliseksi toimintaan.

Haasteet: Vaatii opettajilta ennakkosuunnittelua ja toimintaan sitoutumista.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s