Mediatiimien kevätkuulumisia

Aloitin tammikuussa työni mediakeskuksen liikkuvana mediatiimikouluttajana, jonka tehtävänä on käynnistää kouluissa sekä mediatiimitoimintaa että auttaa tarvittavan tekniikan haltuunottamisessa. Kussakin koulussa olemme yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa muokanneet mediatiimitoiminnan sellaiseksi, että se on helppo ottaa osaksi koulun arkea ja parhaimmillaan tukee muuta mediakasvatuksellista toimintaa koulussa. Mukanani minulla on mediareppu, johon on pakattu tarvittavat eväät päivän retkelle kouluun kuin kouluun, sekä laitteiden että ideoiden muodossa!

Uusia mediatiimejä kasattaessa tuli monista kouluista esille toive koulun omasta verkkolehdestä tai blogista. Verkossa toimiva koulun oma julkaisu hoitaa samalla koulu-tv:n ja vapaamuotoisen tiedottamisen tehtäviä, ja sieltä on mukava vaikkapa vanhempien ja naapurikoulun oppilaiden käydä seuraamassa mitä koulussa oikein tapahtuu. Oma blogi on mainio väline myös verkkomediakasvatukseen ja turvalliseen netin käytön opetteluun.

Mediatiimien kanssa olemme pohtineet esimerkiksi minkälaisia juttuja julkaistaan ja mitä ei julkaista, minkälaisia kuvauslupia tarvitaan ja mistä niitä saa, ja mitä muita asioita tulee ottaa huomioon verkossa toimiessa. Pikaisella vilkaisulla selvisikin, että lähes puolet Helsingin peruskouluista ylläpitää koulun omaa blogia! Kyse ei siis ole suinkaan mistään marginaalitoiminnasta.

Kevään mittaan on perustettu yhteensä kuusi uutta mediatiimiä ja blogia helpolle WordPress-pohjalle mm. Munkkivuoressa ja Jakomäessä, päivitetty vanhoja verkkolehtiä Meri-Rastilassa ja Kaisaniemessä, opeteltu animaatioiden tekoa tableteilla Pihlajistossa, harjoiteltu kuvien käsittelyä verkkolehteä varten Suutarilassa, suunniteltu käyttöliittymiä ja kirjoitettu artikkeleita koulun tapahtumista ja retkistä Puistolanraitin ala-asteella.

Opettajilta on tullut hyvää palautetta siitä, että liikkuva mediatiimikouluttaja on saatavilla silloin kun koululle sopii, vaikka keskellä päivää ja useamman kerran lukukauden aikana. Ja kuten sanottua, kaikkien ei tarvitse perustaa mediatiimiä ja blogia, mainio tavoite on jo sekin että kokeillaan uusia laitteita ja opetellaan mediailmaisun keinoja joita voi hyödyntää osana normaalia opiskelua, kuten Paloheinän ala-asteella tehdään toukokuussa osana historiantunnin projektia. Pihlajiston ala-asteella mediatiimi hyödynsi animaatiokurssin tehokkaasti ja teki reilussa tunnissa elokuvan osaksi ruotsin esitelmää!

Uusien mediatiimien ja verkkolehtien lisäksi olen kartoittanut jo pidempään toimineiden koulublogien toimintatapoja, koska muiden koulujen esimerkki haasteiden ratkomiseen on paras mahdollinen apu. On ollut hienoa huomata, miten aktiivista koulujen omaehtoinen viestintä onkaan, ja millä ylpeydellä oppilaiden töitä esitellään, yhtenä esimerkkinä monista vaikkapa Vartiokylän ylä-asteen kuvisblogi.

Mediatiimikoulutuksia on tarjolla edelleen, myös syksyllä, ja helpoin tapa saada liikkuva mediatiimikouluttaja piipahtamaan omalla koululla on soittaa tai laittaa sähköpostia!

Liikkuva mediatiimikouluttaja Raisa Laukkanen
Sähköposti: raisa.laukkanen@aalto.fi
Puh. 040 5297183

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s